background

Lastbiler er klar til den grønne transport

Viden er den største hindring for at omstille den tunge transport fra diesel til el. Der er lastbiler på markedet, som kan løse opgaven, og det er også muligt at lade uden at forsinke transporten.
Det var konklusionen på et oplæg, som Gent Grinvalds fra Copenhagen Electric (Region Hovedstaden) holdt til Energibyernes møde i Høje – Taastrup i starten af november 2023.

20 tons elektriske lastbiler har en rækkevidde på 391 kilometer. Den type lastbiler kører i gennemsnit 100-200 kilometer om dagen, så de vil kunne lade op om natten.
Det gør Region Hovedstadens egen 40 tons ellastbil, der kører ca. 160 kilometer hver dag og bliver sluttet til en 44kW lader efter fyraften.

Sættevognstrækkere kører 300 – 400 kilometer pr. dag, og det er til grænsen for elbilernes kapacitet, så det vil i mange tilfælde kræve en kortere opladning undervejs.

Der er nye superladere på vej til lastbiler i Europa og Nordamerika fra år 2024, Megawatt Charging System. Her kan en lastbil med en rækkevidde på 500 kilometer få 400 kilometer ekstra på batteriet på 30-40 minutter. Den logistiske øvelse for dem, der har det behov, bliver at time ladningen med chaufførens hviletid eller pause.

Energibyen Skive melder om et dugfrisk eksempel fra Thise Mejeri, som har købt sin første elektriske lastbil. Den kører hver dag to ture mellem mejeriet i Salling og Coops lager ved Aarhus. Det kræver en opladning undervejs, som chaufføren får til at passe ind.

Thise Mejeri oplyser til Skive Folkeblad, at investeringen knap nok kan betale sig i dag, men når der fra 2025 kommer en kilometerafgift på 1,25 kr. på diesellastbiler, går økonomien i plus. Derfor er Thise Mejeri sikker på, at flere af de virksomhedens 11 lastbiler bliver skiftet ud de kommende år. Både bilmotor og kølemaskinen i lastbilen kører på el.

Se også et særligt afsnit om tung transport på elbilviden.dk